Po pracy w coworkingowej przestrzeni czas na ODPOCZYNEK! Czynny, bierny? - Wybieraj - możliwości jest sporo

 

Marzeniem wielu jest, aby po tygodniach ciężkiej pracy przed komputerem czy też przy biurku, choć tylko przez tydzień, wylegiwać się na kanapie lub też leżeć na egzotycznej plaży. Po realizacji takiego marzenia okazuje się jednak, że nie dało to wcale oczekiwanego wypoczynku. Wyjaśnienie jest proste. Odpoczywanie uzależnione jest od pracy czy trybu życia. Dla tych, którzy pracują umysłowo, najlepsze jest aktywne odpoczywanie. Z kolei ci, co pracują fizycznie, mają prawo do odrobiny lenistwa. W tym przypadku również jednak, siedzenie przed telewizorem, może nie być najlepszym rozwiązaniem.
 

Odpoczynek czynny, aktywny
 

Praca umysłowa niewątpliwie wyczerpuje. Wywołuje ona uczucie zmęczenia wszechogarniającego ciało. Prawdą jest jednak, że zmęczony jest przede wszystkim mózg. Ciało nie ulega zmęczeniu, mimo, że plecy bolą i sugerują coś innego. Najlepszym rozwiązaniem jest tutaj regularna aktywność fizyczna, na przykład w fitness klubie.

Istotny jest także ruch na świeżym powietrzu, pozwalający dotlenić ciało i mózg, a także dający odpocząć oczom. Taki wysiłek przyśpieszać powinien także pracę serca, które również lubi popracować. Właściwie to każdy mięsień powinien otrzymać rozsądną dawkę ruchu, gdyż w innym przypadku, mięśnie kurczą się i ulegają rozleniwieniu. Objawem tego jest zadyszka, nawet w codziennych sytuacjach, jak wchodzenie po schodach. Trzeba pamiętać, że siedzący tryb życia i niezbyt intensywne aktywności  z nim związane, nie są odpowiednim ruchem dla serca i innych mięśni.
 

Rola odpoczynku czynnego w profilaktyce chorób cywilizacyjnych
 

Co więc polecić osobom, które chcą zrelaksować się, wzmocnić serce i po prostu odpocząć? Opcji jest wiele. Może to być kurs tańca, jazda na łyżwach, spacer, rozmaite ćwiczenia czy choćby nordic walking. Okazuje się, że osoby, które ćwiczą regularnie kilka razy w tygodniu, są bardziej kreatywni, gdyż sprawne ciało to również sprawny mózg. Mniejsza jest też ich zapadalność na choroby cywilizacyjne.


Odpoczynek dla kręgosłupa

Sięgając choćby po najwygodniejszy fotel, nie zapewnia to pełnej wygody dla kręgosłupa, gdyż siedząca (jak i też stojąca) pozycja po prostu mu nie służy. Szczególnie dokuczliwe bywają bóle krzyża wśród osób, które dużo siedzą. Pracujący przed komputerem, często mają również dolegliwości w postaci bolącego karku. Rozwiązaniem na te problemy są ćwiczenia siłowe, które wzmocnią całe ciało, a zwłaszcza brzuch i plecy. Trening siłowy wykonać można w siłowni lub w domu, przy użyciu odpowiedniego sprzętu lub choćby butelek z zawartością. Pozwala to na przywrócenie siły mięśniom i odciążenie kręgosłupa przez siedzący tryb pracy.

Dla początkujących dobrym rozwiązaniem jest zgłoszenie się do trenera lub rehabilitanta, który dobierze odpowiednie ćwiczenia. Nie wolno również zapominać o regularnym rozciąganiu, które zwiększa elastyczność mięśni.
Szczególnej uwagi wymagają mięśni klatki piersiowej oraz bioder, gdyż łatwo ulegają one kurczeniu. W celu odciążenia, wystarczy klęknąć na jednym kolanie, mocno wypychając biodra do przodu. Ćwiczenie powtarza się na drugiej nodze.
Rozciąganie mięśni piersiowych z łatwością można wykonać, opierając się dłońmi i łokciami na futrynie otwartych drzwi. Wówczas należy wypychać klatkę piersiową do przodu. Stretching można wykonywać niemal każdego dnia. Ciekawym pomysłem jest też joga, która wzmacnia mięśnie i poprawia ich elastyczność.

odpoczynek bierny


Odpoczynek bierny


Każda osoba, pracująca fizycznie, ma prawo do odpoczywania w sposób bierny. Warto jednak, aby również korzystały one ze spaceru, roweru czy pływania. Lekki ruch może być skuteczną metodą relaksacyjną.

Pomysłowa może być także gra w szachy, scrabble czy czytanie książek. Ćwicząc mózg, odpoczywać będzie wówczas ciało.

Należy pamiętać, że regularna aktywność wpływa dobrze na samopoczucie, wspomaga trawienie i odchudzanie lub też utrzymanie stałej wagi. Zmęczenie po wysiłku jest uczuciem przyjemnym i odprężającym, a wszystko to dzięki uwolnionym endorfinom, zwanym hormonami szczęścia. Odpoczynek w bezruchu nie daje takiego uczucia.

Inteligentne ćwiczenie

Pozycja wyjściowa to rozkrok na szerokość bioder. Palce prawej dłoni łapią lewe ucho, a palce lewej prawe, natomiast przedramiona krzyżują się na klatce piersiowej. Należy uciskać lekko płatki uszu, robiąc przy tym przysiady. Ćwiczenie to wzmacnia nogi oraz plecy, poprawia krążenie krwi i pobudza mózg. Dobrze jest je wykonywać codziennie, choćby podczas przerwy na lunch.